Grad Opatija
Službene stranice

Javno savjetovanje o Nacrtu Odluke o komunalnoj naknadi i vrijednosti boda

Javno savjetovanje o Nacrtu Odluke o komunalnoj naknadi i vrijednosti boda

Javno savjetovanje

Datum: 31.10.2018.

U tijeku je Javno savjetovanje o Nacrtu Odluke o komunalnoj naknadi i vrijednosti boda komunalne naknade koje traje od 31. listopada do 14. studenog 2018.g.

Javno savjetovanje traje 15 dana, a razlog vremenski kraćem savjetovanju je što se radi samo o usklađenju postojeće Odluke s novim Zakonom o komunalnom gospodarstvu. Veći dio sadržaja Odluke je ostao nepromijenjen, a najveća promjena je vezana uz način plaćanja (plaćanje u obrocima) i rokove dospijeća pojedinih uplata - obroka. 

Osim toga, zbog potrebe promjene vrijednosti boda komunalne naknade, kao godišnjeg iznosa – postojeća mjesečna vrijednost je iskazana kao godišnja vrijednost. Naime, komunalna naknada se po novom Zakonu utvrđuje u godišnjem a ne više u mjesečnom iznosu, stoga je potrebno, suglasno članku 98. stavak 3. Zakona, donijeti do kraja studenog ove godine odluku o vrijednosti boda komunalne naknade da bi se ista mogla u sljedećoj 2019. godini obračunati po novoj vrijednosti boda. 

Sve primjedbe i prijedloge mogu se dostaviti pisanim putem na adresu Grad Opatija, M.Tita 3, ili putem e-pošte na adresu info@opatija.hr

PRIJEDLOG ODLUKE

O B R A Z L O Ž E N J E

Nacrta Odluke o komunalnoj naknadi i vrijednosti boda komunalne naknade

 

Dana 04. kolovoza 2018. godine stupio je na snagu novi Zakon o komunalnom gospodarstvu koji je objavljen u „Narodnim novinama“ Republike Hrvatske broj 68/18 dana 27. srpnja 2018. godine.

Suglasno članku 130. stavak 1. novog Zakona o komunalnom gospodarstvu, jedinice lokalne samouprave dužne su donijeti Odluku o komunalnoj naknadi, u skladu s člankom 95. Zakona, u roku od 6 (šest) mjeseci od dana stupanja na snagu Zakona.

U odnosu na dosadašnji sustav obračuna i postupak utvrđivanja komunalne naknade novi Zakon donosi određene novine kako se to navodi u nastavku.

U prvom redu promijenjen je obveznik komunalne naknade. Prema prijašnjem Zakonu o komunalnom gospodarstvu, koji je stupanjem na snagu novog Zakona, prestao važiti, obveznici plaćanja komunalne naknade bili su „vlasnici odnosno korisnici: stambenog prostora, poslovnog prostora, garažnog prostora, građevinskog zemljišta koje služi u svrhu obavljanja poslovne djelatnosti i neizgrađenog građevnog zemljišta“. Prema novom Zakonu komunalnu naknadu plaća vlasnik navedenih istih nekretnina za koje se plaća komunalna naknada (stambeni prostor, poslovni prostor, garažni prostor, građevinsko zemljište koje služi u svrhu obavljanja poslovne djelatnosti i neizgrađeno građevinsko zemljište), odnosno korisnik, ali korisnik samo ako je na njega od strane vlasnika prenesena pisanim ugovorom obveza plaćanja komunalne naknade, ako se nekretnina koristi bez pravne osnove ili ako se ne može utvrditi vlasnik (članak 93. Zakona).

Novina je prema novom Zakonu institut solidarnog jamstva za plaćanje komunalne naknade. Vlasnik nekretnine solidarno jamči za plaćanje komunalne naknade od strane korisnika, u slučaju kada je vlasnik pisanim ugovorom prenio obvezu plaćanja komunalne naknade na korisnika (članak 93. stavak 3. Zakona).

Bitna novina prema novom Zakonu o komunalnom gospodarstvu je da se komunalna naknada u rješenju o komunalnoj naknadi utvrđuje u godišnjem iznosu uz mogućnost da se godišnji iznos komunalne naknade plaća mjesečno ili u obrocima  (članak 101. Zakona). Prema prijašnjem Zakonu o komunalnom gospodarstvu rješenjem o komunalnoj naknadi utvrđivao se mjesečni iznos komunalne naknade.

Godišnji iznos komunalne naknade prema članku 101. stavak 2. Zakona predstavlja umnožak površine nekretnine za koju se utvrđuje komunalna naknada i jediničnog iznosa komunalne naknade po m2 površine. Jedinični iznos komunalne naknade po m2 površine predstavlja, prema članku 99. stavak 2. Zakona, umnožak koeficijenta zone (Kz), koeficijenta namjene (Kn) i vrijednosti boda komunalne naknade (B).

S obzirom da su kategorije za obračun i način obračuna komunalne naknade ostale iste kao i po prijašnjem Zakonu, postavlja se pitanje kako se izračunava godišnji iznos komunalne naknade, jer se u prijašnjem sustavu obračunavao mjesečni iznos komunalne naknade. Jedina razlika očito mora biti u utvrđivanju vrijednosti boda komunalne naknade (B). Prema prijašnjem Zakonu vrijednost boda komunalna naknade (B) je bila jednaka „mjesečnoj visini komunalne naknade po m2 korisne površine stambenog prostora u prvoj zoni“ jedinice lokalne samouprave. Novi Zakon u članku 98. stavak 2. Zakona određuje samo da je vrijednost boda komunalne naknade (B) iznos koji predstavlja „u kunama po četvornom metru (m2) korisne površine stambenog prostora u prvoj zoni“, a da se pri tom ne govori kao u prijašnjem Zakonu za koje razdoblje (za pretpostaviti je da se radi o godišnjoj visini komunalne naknade, jer se komunalna naknada utvrđuje u godišnjem iznosu).

Vrijednost boda više ne može biti „mjesečna visina“ komunalne naknade, već samo „godišnja visina komunalne naknade“, u predloženoj Odluci komunalnoj naknadi Grada Opatije utvrđen je iznos vrijednosti boda kao godišnje vrijednosti postojeće mjesečna vrijednosti boda u Gradu Opatiji od 0,87 kuna, tako da vrijednost boda sada iznosi 10,44 kuna.

Treća bitna novina Zakona koja se odnosi na komunalnu naknadu je što obveznik komunalne naknade koji u zakonskom roku od 15 dana od dana nastanka obveze plaćanja komunalne naknade , promjene obveznika ili promjene obračunske površine ili namjene nekretnine, ne prijavi Gradu nastanak ili promjenu svoje obveze, dužan platiti komunalnu naknadu od dana nastanka obveze (članak 94. stavaka 4. Zakona). Ta novina će značajno poboljšati praksu utvrđivanja i naplate komunalne naknade. Naime, u sustavu prijašnjeg Zakona mnogi obveznici nisu prijavljivali u zakonskom roku promjenu osobe obveznika, a novog obveznika se po zakašnjeloj prijavi ili po službenoj dužnosti moglo obvezati samo od početka kalendarske godine u kojoj se donosilo novo rješenje o komunalnoj naknadi (sudska praksa upravnog suda), tako da je ostao problem naplate prijašnjih godina od nastanka promjene obveznika do godine od koje se mogla naplaćivati naknada na ime novog vlasnika. Po ovom novom sustavu obveznik je dužan platiti komunalnu naknadu od dana nastanka obveze.

Za razliku od prijašnjeg Zakona novi Zakon taksativno navodi kada nastaje obveza plaćanja komunalne naknade (članak 94. stavak 1. Zakona). Za novoizgrađenu nekretninu obveza plaćanja komunalne naknade nastaje danom izvršnosti uporabne dozvole, odnosno ako se nekretnina koristi bez uporabne dozvole danom početka korištenja. Za postojeću nekretninu obveza plaćanja nastaje danom sklapanja kupoprodajnog ugovora kojim se stječe vlasništvo ili pravo korištenja, danom pravomoćnosti odluke tijela javne vlasti kojim se steče vlasništvo, odnosno danom početka korištenja nekretnine koja se koristi bez pravne osnove. Tu je bitno reći da obveza uvijek nastaje od dana  što znači da se ne može utvrditi da nastaje od početka sljedećeg mjeseca ili godine.

Novina novog Zakona je i u tome što se po uzoru na komunalni doprinos propisuje minimalno obavezni sadržaj rješenja o komunalnoj naknadi i apsolutna ništavost rješenja o komunalnoj naknadi koje nema propisani sadržaj (članak 101. Zakona).

Na kraju bitna novina po novom Zakonu je što se postupak donošenja rješenja o komunalnoj naknadi i postupak prisilne naplate potraživanja po rješenju (ovrha) provodi od dana stupanja na snagu novog Zakona na način propisan Opće poreznim zakonom („Narodne novine“ RH br. 115/16) , a Zakon o općem upravnom postupku samo kada Općim poreznim zakonom nije riješeno drugačije.  

Suglasno članku 95. Zakona pripremljen je nacrt nove Odluke o komunalnoj naknadi Grada Opatije koja po Zakonu mora sadržavati : područja zona na području Grada Opatije u kojima se naplaćuje komunalna naknada, koeficijent zone (Kz) za pojedine zone u Gradu Opatiji, koeficijent namjene (Kn) za nekretnine za koje se plaća komunalna naknada, rokovi plaćanja komunalne naknade, nekretnine važne za Grad Opatiju koje se u potpunosti ili djelomično oslobađaju plaćanja komunalne naknade i opće uvjete i razloge za djelomično ili potpuno oslobađanje od plaćanja komunalne naknade.

U novi tekst Odluke uglavnom se prenosi tekst postojeće Odluke o komunalnoj naknadi koji prestaje važiti uz određene novine koje se navode u nastavku.

Područja zona na području Grada Opatije u kojima se naplaćuje komunalna naknada i koeficijenti zona (Kz) ostale iste (članaka 2. i 3. Odluke) kao i u postojećoj Odluci   

o komunalnoj naknadi jedino što su sada nazivi zona s istim koeficijentom objedinjeni : ZONA I je Opatija I s koeficijentom 1, ZONA II je Opatija II, Volosko I i IČIĆI/IKA I, s koeficijentom 0,90, ZONA III je VOLOSKO II s koeficijentom 0,80 , ZONA IV je Opatija III i VOLOSKO III s koeficijentom 0,70, ZONA V je IČIĆ/IKA II s koeficijentom 0,50 i ZONA VI su ostali s koeficijentom 0,30.

Koeficijenti namjene (Kn) su isto tako ostali isti kao u postojećoj Odluci o komunalnoj naknadi (članak 4. i 5. Odluke). Jedina razlika je u tome što se koeficijent namjene u novoj Odluci određuje i za neizgrađeno građevinsko zemljište čega u dosadašnjoj odluci o komunalnoj naknadi nema. U nacrtu Odluke je predloženo da se komunalna naknada naplaćuje samo za ono neizgrađeno građevinsko zemljište uz koje se vezuje pravomoćno odobrenje za gradnju građevine, dok se plaćanja komunalne naknade oslobađaju vlasnici neizgrađenog građevinskog zemljišta uz koje se ne vezuje pravomoćno odobrenje za gradnju građevine (članak 15. Odluke).

Isto tako, u novo predloženoj odluci je radi boljeg pojašnjenja određeno da se koeficijent namjene za garažni prostor određuje bez obzira da li se radi o garaži kao posebnoj nekretnini ili se radi o garaži u okviru nekretnine druge namjene , te je kod definicije objekata za smještaj pojašnjeno da se pod smještajem gostiju ne smatra smještaj gostiju u domaćinstvu (članak 4. i 5. Odluke). Smještaj gostiju u domaćinstvu ne predstavlja gospodarsku djelatnost, već se radi o korištenju stambenog prostora.  Novom Odlukom posebno je riješen problem nekretnine u kojoj se ne obavlja bilo kakva registrirana djelatnost, a za koju je vlasnik dužan plaćati komunalnu naknadu. Toj nekretnini je prema Odluci dodijeljen koeficijent namjene „1“ (članak 5. stavak 3. Odluke).

U slučaju kada se obveznik komunalne naknade mijenja u tijeku kalendarske godine posebno se u rješenju o utvrđivanju komunalne naknade za novog obveznika utvrđuje iznos komunalne naknade od dana nastanka obveze do kraja te tekuće godine, a posebno se mijenja rješenje za prijašnjeg obveznika i određuje mu se iznos naknade za tu tekuću godinu od početka godine do dana prestanka njegove obveze  (članak 7. Odluke). To sustavno znači da komunalna naknada mora u tim slučajevima posebno utvrđivati i u danima za tekuću godinu u kojoj je nastala promjena.

Što se tiče hotela, apartmanskih naselja i kampova na području Grada Opatije zadržana su rješenja važeće Odluke o komunalnoj naknadi Grada Opatije. Jedino se novom Odlukom predlaže u skladu s postojećom praksom utvrđivanja komunalne naknade da se rješenja o komunalnoj naknadi za hotele, apartmanska naselja i kampove donose svake godine do 31. ožujka tekuće godine , s time da  obveznici mogu podnijeti zahtjev do 31. siječnja  tekuće godine da im se komunalna naknada obračuna u iznosu od 1,5 % ukupno ostvarenog prihoda hotela u prethodnoj kalendarskoj godini, pri čemu su dužni i dostaviti Gradu Opatiji podatke o ukupno ostvarenom prihodu hotela, apartmanskih naselja ili kampova u protekloj kalendarskoj godini.    

U novom Zakonu ostala je mogućnost za obveznici poslovnih prostora koji koriste prostor u jednoj kalendarskoj godini manje od 6 mjeseci zatraže od Grada Opatije izmjenu rješenja o utvrđivanju komunalne naknade za tu godinu koja će se obračunati s 50% manjim koeficijentom namjene za tu godinu (članak 9. Odluke).         

Što se tiče načina i rokova plaćanja komunalne naknade nova Odluka se značajno razlikuje u odnosu na postojeću Odluku o komunalnoj naknadi, s obzirom da se komunalna naknada po novom Zakonu ne utvrđuje u mjesečnom nego u godišnjem iznosu.

Ovisno o ukupnoj visini komunalne naknade koje se rješenjem utvrđuje za pojedinu godinu ili dio godine, Odlukom je utvrđeno da li se naknada plaća jednokratno u cijelosti ili u više obroka (članak 12. i 13. Odluke).

Jednokratno se plaća komunalna naknada za stambeni i garažni prostor ako je ukupni iznos naknade utvrđen rješenjem manji ili najviše jednak 200,00 Kn. Isto tako, jednokatno se plaća komunalna naknada za obavljanje djelatnosti u poslovnom prostoru, ako je ukupni iznos komunalne naknade utvrđen rješenjem manji ili najviše jednak iznosu od 5.000,00 Kn. Komunalna naknada za neizgrađeno građevinsko zemljište se isto tako plaća prema Odluci jednokratno.

Za stambeni prostor i garaže se komunalna naknada plaća u tri jednaka obroka ako ukupni iznos komunalne naknade prema rješenju prelazi 200,00 Kn, ali je manji ili najviše jednak iznosu od 600,00 Kn, a u 12 obroka ako je iznos naknade prema rješenju veći od 600,00 Kn. Za poslovni prostor gospodarski subjekti komunalnu naknadu plaćaju u 3 jednakih obroka, ako je ukupni iznos komunalne naknade utvrđen rješenjem veći od 5.000,00 Kn, ali manji ili najviše jednak iznosu od 15.000,00 Kn, a u 12 jednakih obroka ako je iznos komunalne naknade veći od 15.000,00 Kn.

Posebno se utvrđuju iznosi jednokratnog plaćanja i obroka za hotele, apartmanska naselja i kampove (članak 13. stavak 2. Odluke).

Što se tiče rokova plaćanja treba uzeti u obzir činjenicu da se komunalna naknada rješenjem ne utvrđuje samo za razdoblje od jedne godine, već se utvrđuje za neodređeno vremensko razdoblje, tako da Odluka razlikuje redovne godišnje rokove dospijeća za plaćanje komunalne naknade. Tako jednokratne isplate dospijevaju godišnje do 30. travnja tekuće godine, plaćanje u tri obroka za stambeni prostor i garaže dospijeva tako da prvi obrok dospijeva do 30. travnja tekuće godine, drugi obrok do 31. srpnja tekuće godine i treći obrok do 31. listopada tekuće godine i plaćanje u 12 obroka za stambeni prostor i garaže dospijeva godišnje tako da prvi obrok dospijeva na naplatu 31. siječnja tekuće godine, a svaki sljedeći obrok dospijeva na naplatu 20-tog u mjesecu svakog narednog mjeseca u tekućoj godini.

Izvanredno se za plaćanje komunalne naknade za vremensko razdoblje prije izvršnosti rješenja (članak 8. Odluke) jednokratno plaćanje u roku od 15. dana od dana izvršnosti rješenja o komunalnoj naknadi ili posebno za kalendarsku godinu prema članku 9. i članku 8. stavak 2. Odluke utvrđuje jednokratno plaćanje u roku od 15. dana od dana izvršnosti rješenja o komunalnoj naknadi ako je iznos naknade jednak ili manji od 200,00 Kn za stambeni i garažni prostor ili jednak ili manji od 5.000,00 Kn za poslovni prostor i hotele ili obročno ako je veći od 200,00 Kn za stambeni i garažni prostor odnosno veći od 5.000,00 Kn za poslovni prostor i hotele (članak 15. Odluke).

Odredbe Odluke koje se odnose na nekretnine važne za Grad Opatiju koje se u potpunosti ili djelomično oslobađaju plaćanja komunalne naknade i opće uvjete i razloge za djelomično ili potpuno oslobađanje od plaćanja komunalne naknade (članak 16., 17. i 18. Odluke) ostale su nepromijenjene u odnosu na postojeću Odluku o komunalnoj naknadi. Jedino je novina što se i za to oslobađanje mora donijeti posebno rješenje o oslobađanju.

Prema članku 100. stavak 1. Zakona o komunalnom gospodarstvu rješenje o komunalnoj naknadi donosi upravno tijelo, s time da je prema članku 83. stavak 1. Zakona određeno da se pod pojmom upravnog tijela, u tekstu Zakona, misli na upravno tijelo nadležno za poslove komunalnog gospodarstva. Nadležnost Upravnog odjela za komunalni sustav Grada Opatije za donošenje rješenja o komunalnoj naknadi propisana je i člankom 8. Odluke o ustrojstvu i djelokrugu gradske uprave Grada Opatije („Službene novine“ Primorsko-goranske županije br. 49/07, 1/08, 46/08 i 22/10). 

Stupanjem na snagu nove Odluke o komunalnoj naknadi prestaje važiti Odluka o komunalnoj naknadi Grada Opatije („Službene novine“ Primorsko-goranske županije broj 27/01, 10/02, 15/02, 10/09 i 03/10).

 U Opatiji, 29.10.2018. godine              

                                                                          GRADONAČELNIK:

                                                                      Ivo  Dujmić, ing.